Ny VD vid rodret

- Calamnius tar över!

Stellan Calamnius
Texten publicerad i tidningen Bajenland

Många har misslyckats med det ”omöjliga uppdraget”, att etablera Hammarby Hockey i högsta serien. Satsningar på eget material har varvats med säsonger då laget köpts ihop. Tränare har kommit och gått. Oftast har det slutat med mediokra insatser och utebliven publik. Senast Bajen var uppe i Elitserien var 1984-85.

När klubben nu står inför ännu en säsong är tongångarna ganska lågmälda. Man vill inte tala alltför högt om kommande framgångar utan betonar att årets säsong är något av en nystart. Och organisatoriskt sett är det en ny man vid rodret. Den 1 augusti tillträdde Stellan Calamnius som VD efter Ronnie Glysing.

Hammarby har en 40 år lång strävan av att etablera sig i högsta serien. Hur ser satsningen ut denna gång?
  – Vårt läge nu är att vi har ett ungt lag, med betoning på lag, som är starkare än förra året. Det vi fått in är bra karaktärsspelare. Vi har också en ny organisation som känns positiv och en ny huvudsponsor är på väg in. Vi har också odlat upp bra kontakter med Anschutz Entertainment Group i London.
  Varumärket Hammarby Hockey är en styrka men en svaghet är kommunikationen gentemot fansen. Vi ska inte spänna bågen för högt gentemot supportrarna. Men jag hoppas att publiken ser potentialen i de här spelarna och att det ska finnas en viss känsla när man ser Hammarby Hockey.
  Det är viktigt just nu att få tillbaka publiken. Målsättningen är ett snitt på 2000 åskådare under hela säsongen. Därför ska vi inte prisa ut någon, det ska finnas säsongsbiljetter för 495 kronor och alla som är under 12 år ska kunna gå in på matcherna för en tiokrona. Men jag tror resultaten i de första fyra-fem matcherna blir viktiga för om folk ska komma eller inte.
  Ser Anschutzgruppen att vi bygger en publik kommer de att göra en rejäl satsning på Hammarby Hockey. De vill se 2000 på matcherna men lägger sig inte i hur vi får dit publiken. Antagligen kommer det att gå upp och ner men till derbyna mot AIK blir det förhoppningsvis 5000-6000.
  Hockeyn har en liten nedgång trendmässigt och i Hammarbyfamiljen är vi kanske rankade fyra, men ishockey är ändå en stor sport i Sverige. Vi behöver inte göra som i andra länder där man inte bara ska försöka sälja den egna klubben utan en hel sport.

Hur ser ägarförhållandena ut?
– Hammarby IF Ishockeyförening äger 51 procent, Hammarby Hockeyintressenter AB som bland annat består av Stefan Öström har 9 procent och AEG 40 procent. Ekonomiskt har föreningen förstås inte satsat särskilt mycket. Det är Hammarby Hockeyintressenter som skjutit till en hel del pengar och nu kliver AEG in. Vi är väldigt beroende av dem just nu men vi måste snabbt visa att vi kan stå på egna ben.

Förra säsongen fick Bajen förre NHL-spelaren Dan Trebil tack vare AEG-kontakterna. Är någon sådan spelare aktuell i år?
– Inte för närvarande, Boork har truppen klar. Dyker det upp jättemöjligheter kan det ändå bli något.

Vad ska man ha för bakgrund för att bli VD i Hammarby Hockey?
– I den fas vi är nu är det bra med någon som är marknadsinriktad och har säljbakgrund. Själv har jag sju år i mediabranschen, framför allt på Kanal 5 och DHJ Media. När jag kom till Kanal 5 1996 var vi i samma läge som Hammarby Hockey är i nu. Jag tycker liknelsen är uppenbar: vi tog Kanal 5 från division I till Elitserien. Därmed inte sagt att jag lovar elitseriespel inom en viss tid. Men min vision är naturligtvis att A-laget ska vara uppe i eliten inom två-tre år. För mig är det här mitt livs utmaning, jag kommer att göra allt som står i min makt.

Hur har du börjat jobbet?
– Det har varit väldig turbulens på personal inom Hammarby Hockey. Våra partners har upplevt att vi bytt kontaktperson tre gånger under en säsong. Därför behöver vi bygga ett lag även på organisationssidan. Mitt första beslut var att ta hit en kille som heter Juha Tammerström som försäljningschef. Han har tidigare jobbat med TV-rättigheter för ISPR och inom AIK Hockey. Vi ska också ta in eller två säljare.
  När det gäller själva ishockeyn är det sportchefen Leif Boork som har ansvaret och det är också han som förhandlar med spelarna om kontrakt. Jag är väldigt stor anhängare av ”Boorken” som hockeyvisionär.

Hur ser den nya organisationen ut?
– Leif Boork är sportchef, Benny Persson som är fotbollstränare i BP kommer att bli ekonomichef, försäljningschefen Tammerström har jag nämnt, Danny Wu är vår andre man på säljsidan, marknadschef är Lotta Olsson sedan tidigare. Hon är evenemangsansvarig vid matcher och sköter Hammarby Event. Peter Bromell jobbar med marknadssupport och ansvarar bl.a för denna förträffliga hemsida. Till sist finns Kristoffer Blomqvist som är ticket master och ska sköta merchandising. Han har tidigare jobbat för Florida Panthers i NHL. Vi ska också anställa en eller två säljare.
  Tillsammans med Leif Boork har jag tittat på hur hans och min roll ska se ut. Jag kommer till exempel inte att gå in i omklädningsrummet och dunka killarnas ryggar när det går bra, och inte heller gå runt och skälla och rya när det går dåligt.

Vad förväntas av dig?
– Jag har fått en intäktsbudget att jobba med. Enligt den ska jag se till att 50 procent av inkomsterna kommer från sponsring, event och reklam, 25 procent genom biljettintäkter och 10-15 procent från spelarförsäljningar. I och med försäljningen av Martin Samuelsson till NHL är den posten redan i hamn.
  Souvenirförsäljningen ska ge fem procent och här tänker vi gå ut försiktigt och bygga ett litet sortiment, sakerna ska kännas äkta. De sista 5-10 procenten kommer från något vi rubricerar som övrigt. Här finns bl.a. bidraget från Allsvenska Hockeyföreningen på 150 000 kronor. Man kan jämföra med lagen i Elitserien som får tio miljoner för sin medverkan.

Hur ser din egen idrottsbakgrund och Hammarbyengagemang ut?
– När det gäller idrottskarriären har jag varit allätare utan att vara märkvärdig. Jag växte upp på Stora Essingen och spelade i fotboll i Essinges pojklag (mest som avbytare). 1986-90 spelade jag innebandy i Södertäljes lag som två gånger kvalade till elitserien.
  Bajen är något som kommit smygande med barnen. Vi bor på Tjärhovsgatan och barnen går i Katarina Södra. De har provat ishockey och fotboll i Bajen och just nu spelar en av dem fotboll i klubben och båda spelar handboll i Bolton. Men själv är jag stor hockeyfan och har haft säsongskort till Djurgårdens matcher. Jag följde dem främst säsongen innan de flyttade in i Globen, då Leif Boork och sedemera Ingvar ”Putte” Carlsson var tränare.

Vad är Hammarbys själ för dig?
– Det är väldigt svårt att analysera, men jag tror det är en blandning av lite losermentalitet och känslan av att det är vi mot etablissemanget. Man vill vara en underdog. Jag kände det där tydligt under AEG-turneringen i London där vi mötte lag från sina länders förstaligor, men där killarna ändå visade hög moral och lagkänsla.
  Vi ska profilera oss som utmanare och uppstickare och det är också den typen av företag vi söker som samarbetspartners. De ska se ett värde i Hammarby Hockey.

Jag såg på hockeyns hemsida att ni gått tillbaka till det riktiga klubbmärket efter att ha använt en egen variant!
– Det känns logiskt och självklart. Vi är en del av Hammarbyfamiljen och jag ser samarbetet med övriga Hammarbyidrotter som en prioriterad fråga. Jag träffade till exempel fotbollens VD Henrik Appelqvist i London under AEG-seminarierna och det kändes klockrent. Vi vill ha samarbete med bandyn, handbollen och fotbollen så att det inte blir onödiga krockar när det gäller matchdatum till exempel. Man kan också tänka sig en särskild Hammarbydag för alla sektioner och liknande evenemang.


Magnus Hagström
(090102)